För funktionärer
Funktionärsmaunual inför tävlingssäsongen – Stensäters RF
Under tävlingssäsongen arrangeras flera hopptävlingar på klubben och inför, under och efter dessa finns varierande uppgifter som vi som medlemmar hjälps åt att lösa. Vissa är korta punktinsatser och andra löper över lite längre tid men DET FINNS NÅGOT FÖR ALLA OCH ALLA INSATSER ÄR LIKA VIKTIGA!
Datum för tävlingar hos oss 2024
maj 9, 11-12
juni 8-9
juli 18, 20-21
augusti 17-18
Nedan följer en sammanställning med kort info kring varje post, vilken/vilka uppgifter är du sugen på i år?
INFÖR TÄVLING
Iordningställande av café – Vi städar ur köket, inventerar vad som behöver köpas in inför säsongen. Vi städar ur tältet, torkar av stolar och bord och ställer i ordning kylar, serveringsbord och grillplats.
Inhandling inför varje tävling – Inhandling av mat, godis, kakor, läsk och annat som behövs inför aktuell tävling.
Iordningställande av tävlingsbanan och framridning – Se till att det ser snyggt ut på anläggningen, det kan vara allt ifrån att mocka till att rensa bort ogräs runt kanterna och se till att det ser snyggt och rent ut.
Inför varje tävling behövs även personer som hjälper till att bygga banan och torka av hinderstöd och bommar.
UNDER TÄVLING
Parkeringen – Under en tävling kommer det många transporter och utan struktur kan det lätt bli trångt, här behövs parkeringsvakter som guidar förarna rätt. Här behövs det personer under hela dagen fr ca 08.00-tävlingen slutar, här behövs därför flera personer för att ha teckning under hela dagen och för att möjliggöra för pauser.
Ordning och reda – behöver det vara under tävlingarna. Här behövs personer som hjälper till att städa toaletterna, se till att det inte ligger skräp i ridhusen, utanför sopkorgar och på andra ställen. Även mocka på transportsträckor och ridhus kan bli aktuellt.
Café – Här behövs personer som lagar mat till funktionärer samt lättar rätter till försäljning, ordna smörgåsar och fylla på i kylarna. Vi behöver även se till att ta hand om disk och plocka undan på borden och servera våra gäster. Betalning sker via Swish så någon kassa hanteras inte. Här jobbar vi ett gäng på fm (ca 8-14) och ett gäng på em (ca 14-20), efter varje pass ingår viss städning, enligt lista som sitter i köket.
Grillen – Här behöver vi personer som grillar och håller kolla på att bordet med grilltillbehör ser snyggt och städat ut.
Banpersonal, med maskiner – Gänget här har erfarenhet av att köra traktor. Kratta och vattna banan görs flera gånger under tävlingen.
Banpersonal – Här behövs ett gäng som jobbar på banan under själva tävlingen. Lyfta upp bommar efter nedslag är huvuduppgiften men även mocka efter hästar sker regelbundet. För att stå på banan är det viktigt att du har koll på hur en hopptävling fungerar för att inte komma i vägen för ryttarna.
Under pauser ingår det även att torka av bommar och se till att det ser snyggt ut.
Mellan klasserna byggs även banan om och då behövs personer som bär och bygger hinder.
Ringmaster för framridning – Här står ett gäng och håller koll på hur många som är inne på framridning och släpper in rätt antal ryttare enligt en lista ni får från sekretariatet. Här behöver ni även kommunicera med Ringmaster vi tävlingsbanan för att gemensamt ha koll om någon ryttare inte dyker upp eller är sen.
Ringmasters in till tävlingsbanan – Här håller du koll på att rätt nyttar är på banan och släpper in och ut ryttarna inför och efter ritten. Här har du även kommunikation med domartorn och sekretariat om någon är sen eller inte är på plats.
Domartornet – Här sitter tidtagare, manuell tidtagare och protokollsekreterare. Som tidtagare vi datorn hanterar du tidtagning, nedslag, och andra fel. Här ingår även att ställa upp tidtagningssensorerna samt att flytta dessa varje gång banan byggs om eller start/mål flyttas. Datorsystemet heter ”Equipe” och längre och mer detaljerad manual för detta finns.
Manuell tidtagare tar tiden med manuell tidtagare som back-up om någon händer med datorsystemet. Här tar du tiden från när ekipaget går igenom startlinjen till det går igenom mållinjen, du behöver även ta tid vid ”fasbyten” så du kommer behöva hantera dubbla tidtagare. (dessa finns på plats).
Protokollsekreterare håller koll på nedlsag/fel per hinder och noterar dessa på ett manuellt protokoll. Dessa ska finnas som en back-up om datorsystemet inte fungerar eller för att ha koll på fel på ett specifikt hinder (då datorn enbart räknar fel och inte marker på vilket hinder de sker).
I tornet sitter även en domare som dömer och därmed tar de beslut som behövs.
Vi hjälps alla åt i tornet och byter post vid behov och/eller när vi behöver en paus. Tempot kan vara högt men stämningen och utsikten är svårslagen.
Sjukvårdare – Här behöver vi utbildad och erfarna personer som kan rycka in om olyckan är framme, det kan vara allt från att titta till er person som trillat av till att göra insatser och kontakta sjukvården. Sjukvårdare behöver vara på plats under hela tävlingsdagen.
Domare, tävlingssekretariat och veterinärer bemannas av externa personer.
EFTER TÄVLING
Iordningsställande av tävlingsbana och framhoppning – Flytta undan hinder och se till att banan ser snygg och prydlig ut. Torka av hinderstöd och bommar innan de ställs undan.
Iordningställande av anläggning – Städa undan köket, tältet och området för servering. Städa ur domartornet. Se till att det ser snygg ut på anläggningen, runt utebanor och i ridhuset. Städa toaletter, kratta och mocka gångar. Mocka parkering.
VIKTIGAST AV ALLT – VI HAR RIKTIGT ROLIGT OCH LÄR OSS MASSOR!
Efter avslutat tävlingssäsong bjuds vi alla på funktionärsfest!
Inför varje tävling läggs funktionärslista ut på facebook och hemsida.
Kontaktuppgifter:
Emma emma.jonnergard@stensater.se
eller info@stensater.se
Det går också bra att fråga Anneli eller Elin (eller någon i styrelsen).